Нажмите "Enter" для перехода к содержанию

Політичні партії беруться за гроші. У Верховній Раді зареєстровано цікаві законопроекти

Фінансування політичних партій зазвичай потрапляє в епіцентр уваги перед виборами, але в Україні нині причина цього — інша. Зараз у Верховній Раді назріває проблема саме через грошики політичних сил.

Розказати все?

Трішки передісторії.Ще до війни, 2 квітня 2020 року політичні партії отримали відстрочку у звітуванні про майно і доходи — через пандемію ковіду. Додатковою підставою не подавати звіти для них стала  широкомасштабна збройна агресія РФ на територію України. Лише 10 жовтня 2023 року, НАЗК відновило доступ до Реєстру звітності політичних партій,  а з 27 грудня 2023 того ж року декларування було відновлено. Як виявилося, в умовах війни це призвело до проблем. 

Наприклад, партія має осередок на територіях, які нині тимчасово окуповані або там ведуться активні бойові дії. Законодавство вимагає від політичної партії документальних даних про майно та фінанси. Якщо добути достовірні дані неможливо, це теж має бути підтверджено документально. Іншими словами, “дай довідку про те, що дістати точні дані неможливо”. Треба зауважити, що за неточну, недостовірну інформацію передбачена відповідальність, та й суспільний резонанс чималий. Наприклад, цьогоріч у держбюджеті заплановано більш ніж 800 млн грн для тих партій, котрі представлені у Верховній Раді.  На ці кошти можна було придбати більш ніж 60 тис дронів, нагадав екс-суддя Конституційного суду Віктор Шишкін. 21 лютого 2024 року екс-депутат Микола Томенко вніс петицію до президента на період воєнного часу скасувати бюджетне фінансування партій, а кошти спрямувати на ЗСУ. Зрозуміло, якщо українці кожну зайву гривню донатять на захисників і захисниць, увага соціуму до доходів і видатків політппартій, особливо тих, котрі підживлюються з держбюджету, особливо гостра. І, схоже, у Верховній Раді це зрозуміли. Але трішки не так, як можна було очікувати. 

Без довідок про те, чого нема

11 березня 2024 року Іван Крулько (“Батьківщина”), Максим Саврасов (“ЄС”) та  Олена Шуляк (“Слуга народу”)  зареєстрували цікавий законопроект. Йдеться про те, щоб звільнити політичні партії від обов*язку документально підтверджувати, що вони не можуть отримати повну та достовірну інформацію. Це стосується лише осередків на тимчасово окупованих територіях або там, де ведуться активні бойові дії. Якщо зважити на склад авторського колективу, представлені мегабільшість (причому головою партії “Слуга народу” Оленою Шуляк) та ще дві фракції. Отже, під проект має бути достатньо голосів для ухвали. 

Вигоди заборони

Але 18 березня альтернативний варіант подав народний депутат Григорій Мамка, який входить до депутатської групи “Платформа за життя та мир”, яку було створено на руїнах фракції ОПЗЖ. І на цю обставину я звертаю увагу не просто так. У тексті законопроекту автор пропонує новації, котрі стосуються партій, діяльність яких заборонена рішенням суду. Саме за рішенням суду від 20 червня 2022 року була заборонена діяльність партії ОПЗЖ. 

Читаємо законопроект. По-перше, на думку його автора, якщо діяльність партії заборонена за рішенням суду або державного органу, вона звільняється від обов’язку звітувати про доходи та майно. Більше того, відомості про таку партію та членів її керівних органів треба вилучити з Єдиного держреєстру юросіб, ФОПів та громадських формувань і Єдиного реєстру громадських формувань.

По-друге, якщо така партія заборгувала зарплатню і податки або має інші зобов’язання фінансового характеру, ці борги гасяться за рахунок коштів і майна, переданих у власність держави. Але — увага! — якщо цього недостатньо, то “за рахунок коштів держбюджету”, сказано у тексті документа.  

По-третє, Григорій Мамка повторює у своєму законопроекті положення базового. 

Гра партій

Але загалом альтернативний законопроект лише чіпляється за базовий. Та й до базового є запитання. Чому про звітування згадали лише нині? Тому, що надійшла пора, власне, подавати звіти. У чому проблема документально довести, що дістати достовірні дані, скажімо, з осередку партії на тимчасово окупованій території — неможливо? Адже, як пояснив в ефірі телемарафону ще наприкінці грудня 2023 року голва НАПК Олександр Новіков, звіти по осередках партій на тимчасово окупованих територіях можна не подавати. Але! Партії повинні відзвітувати за всі 4 роки. “Для цього було достатньо часу”, — вважає Новіков. 


Але у депутатському корпусі так не думають. Монобільшість збирає міні-коаліцію під свій законопроект, який полегшує життя щодо звітів усім партіям. Натомість “Платформа за життя та мир”, котра неоднораз виручала “СН” під час важливих голосувань, дала зрозуміти — цього разу голосів може і не вистачити. Хоча альтернативний законопроект — за авторства одного депутата, а не всієї групи, у ньому чітко відображені ті побажання, які має до декларування партія, діяльність якої заборонена законом або іншим державним органам. Найголовніше — така політсила взагалі виводиться з-під декларування за останні 4 роки. І вийде так, шо вигідніше бути забороненою, аніж діючою партією. Тому що, чинна політсила вимушена буде ламати мізки, як добути якісь дані з територій, котрі то були окупованими, то були звільненими, та що потрібно доводити документально, а що — ні. 

До чого це може призвести у Верховній Раді? Як і писала на початку — до напруги. Поява альтернативного проекту зазвичай означає або формування майданчика для політичних торгів, щоб деякі положення були включені до базового, або спробу відтягти голоси від базового документа. За найдинамічнішого варіанту розвитку подій, буде чергове загострення стосунків між “слугами народу” та депутатами екс-ОПЗЖ аж до складання останніми (але не всіма!) мандатів. Український парламент “не помітить” скорочення на 1-3 мандатоносців, а “Слуга народу” спростує чутки про “договорняки” з “Платформою…” по важливих питаннях. З огляду на суспільний резонанс чутливого фінансового питання, зайвим це точно не буде. 

Translate »